Çanlar Türk yumurtaları için çalıyor
Tayvan, yumurta üretiminde yaşadığı sorunlara çözüm olarak Türkiye, ABD ve Avustralya'dan yumurta ithalatına başlamıştı. Ancak Türkiye'den aldığı tonlarca yumurtada kanserojen madde çıktı.
127 ton yumurtada kanserojen madde bulundu
Türkiye’den Tayvan’a ihraç edilen yumurtalarda kanserojen madde tespit edildi. Tayvan Gıda ve İlaç İdaresi sınırdaki kontrollerde Türkiye'den alınan 127 ton yumurtada "nitrofuran" isimli kanserojen madde buldu. Tayvan, yaşanan tespitler sonrasında Türkiye’den yumurta ithalatını sonlandırdı. Üstüne bir de tazminat talep etmeye hazırlanıyorlar. Peki bu skandala sebep olan nitrofuran tam olarak ne? Ve tabi en önemli soru Tayvan’ın almadığı kanserojenli bu yumurtaların benzerini daha bu sabah kahvaltıda biz de tüketmiş olabilir miyiz?
Türkiye'de yasağa uyulmadığı anlaşıldı
Bahsettiğimiz Nitrofuranlar 1950’li yıllarda tarım sektörü için piyasaya sürülmüş antimikrobiyal maddeler aslında. Ancak Avrupa Birliği kansere ve hormonal sistem bozukluklarına sebep olduğunu anlayınca 2006 yılı itibarıyla tümünü yasakladı. Bu kararın aynısını aslında Türkiye de almıştı. Ancak Tayvan’a gönderilen yumurtalardan da anlıyoruz ki bu yasağa uyulmuyor. Ve bu ihraç edilen kanserojen maddeli yumurtalar iç piyasada da satışta mı? Satıştaysa ne kadar süredir satışta? Ne kadar üretiliyor? Gibi hayati önem taşıyan sorulara da maalesef verilere dayalı sağlam bir yanıt henüz bulamıyoruz.
Nitrofuranlar neden hayvanlara veriliyor?
Endüstriyel hayvancılık uygulamalarını da göz önüne getirirsek, kapalı ve küçücük kafeslere tıkılan çok sayıda hayvanın doğal yoldan büyümesi ya da sağlıklı kalması elbette mümkün olmuyor. Aynı zamanda organik yemlerle beslemek de epey masraflı iş. Bu yüzden de verilen bolca antibiyotikle hayvanların bir an önce büyüyüp, kilo almaları sağlanıyor. Bu antibiyotikler de işte bize et, yumurta, süt olarak geri dönüyor.
Aynı zamanda da antibiyotiklere direnç geliştirmiş olan bakterilerin yayılmasına ve insanlarda enfeksiyonların iyileşememesine de yol açıyorlar. Yani bizim protein için kahvaltıda yumurta, akşam yemeğinde et yememiz aslında sağlığımızı tehdit ediyor olabilir.